اخبارپیوست نهایی انتخاباتجمعیتمجلس دوازدهم

پرونده عملکرد جمعیت تحول و کارآمدی در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی 

بسم الله الرحمن الرحیم

شرح نگاه و کنش سیاسی جمعیت در انتخابات

پیش گفتار
تعریفی از انتخابات در نگاه جمعیت تحول و کارامدی 

انتخابات از جمله مهم ترین لحظات در زندگی هر فرد در نظام مردمسالاری دینی و مهم ترین سازوکار اداره کشور و موقعیت تعیین تکلیف کشور برای موعد زمانی مشخص است. بر این اساس، همه مسائل مرتبط با انتخابات دارای اهمیت بسیار زیاد است که باید با دقت و جدیت مورد گفتگو و کنکاش قرار گیرد؛ زیرا تصویر مناسبات و رفتارهای انتخاباتی، در همه شئون اداره کشور نمایان خواهد شد و همه حیثیات جامعه را متاثر خواهد کرد.

مهمترین عامل در برگزاری انتخابات مطلوب، حق تعیین سرنوشت آحاد جامعه است که صرفا با حضور حداکثری محقق می شود و برای این مهم باید زمینه رقابت واقعی و مسابقه میان گروه ها و جریانات مختلف فراهم شود. رقابتی سالم که باید متکی بر شناخت و آگاهی باشد. به موضوع مهم و اساسی انتخابات از چند منظر می‌توان پرداخت. بعضی از این محورها از این قرارند:

جایگاه بی بدیل انتخابات در نگاه امام خمینی(ره) :

بدانید که انتخابات از اموری است که در سرنوشت شما و در سرنوشت ما نقش مهم دارد، و بالاترین نقش است، و این انتخابات است که همه امور کشور را چه در داخل و چه در خارج باید بگذراند.(صحیفه امام ، ج‏18، ص: 403)

انتخابات در انحصار هیچ کس نیست، نه در انحصار روحانیین است، نه در انحصار احزاب است، نه در انحصار گروههاست. انتخابات مال همه مردم است. مردم سرنوشت خودشان دست خودشان است. و انتخابات برای تأثیر سرنوشت شما ملت است. (صحیفه امام، ج‏18 ، ص: 367)

انتخابات سرنوشت یک ملت را دارد تعیین می‏کند. انتخابات بر فرض اینکه سیاسی باشد و هست هم، این دارد سرنوشت همه ملت را تعیین می‏کند، یعنی آحاد ملت سرنوشت زندگیشان در دنیا و آخرت منوط به این انتخابات است.(صحیفه امام، ج‏18 ، ص: 367)

قبلا در مورد انتخابات گفتم که همه چیز ما باید روی موازین اسلامی باشد. افرادی که تعیین می‏شوند باید کسانی باشند که به درد اسلام و جمهوری اسلامی بخورند، و عقیده‏شان هم این باشد که اسلام خوب است. نه فقط اظهار کنند ولی عقیده نداشته باشند، کما اینکه در اول انقلاب خیلی‏ها اظهار اسلام می‏کردند. (صحیفه امام، ج‏18 ، ص: 243)

تمام مردم موظفند که در انتخابات حاضر باشند و تحت تأثیر هیچ کس قرار نگیرند. بعد از اینکه مشورت کردند که برای اسلام مفید است رأی دهند. اگر کسی مورد شک بود و یا اگر کسانی منحرف، خودشان را معرفی کردند، به آنها رأی ندهند. (صحیفه امام، ج‏18 ، ص: 243)

احدی شرعا نمی تواند به کسی کورکورانه و بدون تحقیق رأی بدهد. و اگر در صلاحیت شخص یا اشخاصی تمام افراد و گروه ها نظر موافق داشتند ولی رأی دهنده تشخیصش بر خلاف همه آنها بود، تبعیت از آنها صحیح نیست، و نزد خداوند مسئولیت دارد. (صحیفه امام، ج‏18 ، ص: 337)

چه بسا که در بعض مقاطع عدم حضور و مسامحه، گناهی باشد که در رأس گناهان کبیره است.(وصیت نامه سیاسی – الهی امام خمینی، ص: 19)

جایگاه ویژه انتخابات در نگاه مقام معظم رهبری:

انتخابات نماد حرکت اسلامی در کشور ماست. انتخابات، هدیه‏ی اسلام به ملت ماست. امام بزرگوار ما حکومت اسلامی به روش انتخاباتی را به ما یاد داد. حکومت اسلامی در ذهن‏ها و خاطره‏ها به شکل خلافت‏های موروثی به یادگار مانده بود؛ خیال می‏کردند حکومت اسلامی یعنی مثل خلافت بنی‏امیه و بنی‏عباس یا خلافت ترکان عثمانی؛ یک نفر با نام و شکل ظاهری خلیفه، اما با باطن و عمل فرعون و پادشاهان مستبد؛ بعد هم که از دنیا می‏رود، یک نفر را به جای خود معین کند. در ذهن مردم دنیا، حکومت اسلامی به این شکل تصویر می‏شد؛ که بزرگترین اهانت به اسلام و حکومت اسلامی بود. امام، حکومت اسلامیِ به روش انتخابات مردم و حضور مردم و تعیین منتخب مردم را – که لبّ اسلام است – بار دیگر برای مردم ما معنا کرد و در جامعه‏ی ما تحقق بخشید. (بیانات در مراسم شانزدهمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)- ۱۳۸۴/۰۳/۱۴)

اگر در کشور ما انتخابات و مردم سالاری و حضور مردمی و اراده های جوشان شما مردم در وسط صحنه و میدان نمی بود، بدانید یک سال هم این انقلاب دوام نمی آورد… دشمن و دستگاههای استکباری از انتخابات شما و از راهپیمایی تان در بیست ودوم بهمن می ترسند؛ بنابراین از همه نیروی خود استفاده می کنند شاید بتوانند انتخابات و حضور مردم و رأی آزاد و دخالت مردم در سرنوشت خود را از این ملت و از این کشور بگیرند. (بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم- ۱۳۸۲/۱۱/۱۵)

انتخابات، مظهر حضور مردم و آزادی ملت ایران در انتخاب سرنوشت خود است. شما وقتی رئیس جمهور را انتخاب می کنید، یعنی تمام سررشته های اجرایی کشور را در دست کسی می گذارید که منتخب شما و برخاسته از رأی و اراده شماست. وقتی نمایندگان مجلس را انتخاب می کنید، یعنی قانونگذاری و همچنین نظارت بر کار اجرایی را به دست کسانی می سپرید که شما آنها را شناخته و انتخاب کرده اید؛ بنابراین شما هستید که انتخاب می کنید. این کار به معنای قدرت مردم در اداره کشور و در دست داشتن سرنوشت کشور به وسیله ملت است؛ این چیز کم و کوچکی نیست؛ این برای ما همه چیز است. (بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم- ۱۳۸۲/۱۱/۱۵)

انتخابات، با همان جایگاه اساسی خود در نظام جمهوری اسلامی، باید همواره مورد توجه باشد. انتخابات، آن نقطه­ی اساسی وصل افکار و آرای مردم به بدنه نظام اجرایی است. اگر انتخابات، همچنان که بحمداللّه در گذشته همین طور بوده است، با حضور مردم، با اراده ی مردم، با آزادی کامل مردم و انتخاب آزادانه آنها انجام بگیرد، و بخصوص اگر ان شاءاللّه در این انتخاب، حداکثر آگاهی از سوی مردم به کار برود، تا این که افراد صالح و شایسته و حقیقتاً حائز شأن نمایندگی این ملت عظیم، به مجلس فرستاده بشوند، نظام اسلامی می تواند مطمئن باشد که در جهت آرزوها و هدف های خود در حرکت است. این، نقش انتخابات و شأن والای انتخابات است. (بیانات در دیدار با وزیر و مسؤولان وزارت کشور و استانداران- ۱۳۷۰/۰۹/۲۷)

انتخابات، مظهر حضور مردم است. انتخابات، هم حقّ مردم و هم وظیفه آنهاست. حقّ مردم است؛ برای این که بیایند و مدیر اجرایی کشور را انتخاب کنند. تکلیف مردم است؛ چون با حضور شما، نظام تقویت پیدا می کند؛ اسلام عزیز می شود؛ حاکمیت اسلام در دنیا سرافراز می گردد و توطئه دشمن – که اسلام را به جدایی از آراء مردم متّهم می کند – باطل می شود. حضور شما می تواند دفاع از اسلام و کشور و انقلاب محسوب شود. هر مقدار این حضور وسیع­تر و قوی­تر باشد، نشانه اقتدار بیشتر نظام اسلامی است. نظام اسلامی در مقابل چشم­های دوستان و دشمنان خود در دنیا به این می بالد که تعداد حاضر شوندگان در پای صندوقهای رأی، زیاد است. این مایه افتخار نظام اسلامی است. (بیانات در اجتماع زائران مرقد مطهّر امام خمینی (ره)- ۱۳۸۰/۰۳/۱۴)

امروز مسأله انتخابات، حقیقتاً یک عرصه امتحان الهی است. ببینید امتحان­های الهی چگونه برای همه هست! مگر می شود انسان در دوران زندگی، با امتحان الهی مواجه نشود؟ عمده این است که انسان بتواند از امتحان الهی سربلند بیرون آید. من از همه ملت ایران می خواهم که به امید خدا و با توکّل به پروردگار، همین احساس مسؤولیت را تا هنگام رفتن به پای صندوق­های رأی و انداختن رأیشان در داخل صندوق حفظ کنند. ان شاءاللّه عدد بالایی از مردم در این امتحان الهی شرکت کنند و دین خودشان را به کشور و انقلاب ادا کنند و سهم خویش را در آینده کشور ایفا نمایند. (بیانات در دیدار خانواده های معظّم اسرا و مفقودان جنگ تحمیلی- ۱۳۷۶/۰۲/۳۱)

این که چه کسی انتخاب شود، مسأله اوّل نیست؛ مسأله دوم است. مسأله اوّل این است که مردم، همه در انتخابات شرکت کنند؛ پُرشور شرکت کنند، آگاهانه شرکت کنند، فکر کنند، تحقیق کنند و آن کسی را که می خواهند، انتخاب کنند. انتخابات، خودش مهمّ است. حضور مردم در انتخابات مهمّ است. … اهمیت انتخابات و حضور مردم، اهمیت نقد است و کشور را بالفعل بیمه می کند. (بیانات در دیدار جمعی از جهادگران جهاد سازندگی- ۱۳۷۷/۰۷/۱۵)

بایستی اصل منطق انتخابات در جمهوری اسلامی روشن بشود. چرا انتخابات [برگزار] می­کنیم؟ من عرض میکنم هر دو کلمه‌ی «جمهوری» و «اسلامی» وابسته‌ی به انتخابات است. «جمهوری» یعنی مردم‌سالاری، یعنی حاکمیّت کشور به دست مردم. خب مردم چه جوری در حاکمیّت دخالت کنند؟ هیچ راهی بجز انتخابات وجود ندارد. بعضی‌ها در مورد لزوم انتخابات اشکال‌تراشی میکنند، [مردم را] دلسرد می­کنند، توجّه نمی­کنند که اگر انتخابات در کشور نباشد، یا دیکتاتوری است یا هرج‌ومرج و ناامنی است. آن چیزی که جلوی بُروز دیکتاتوری را در کشور می­گیرد انتخابات است؛ آن چیزی که جلوی هرج‌ومرج و اغتشاش و ناامنی را میگیرد انتخابات است. انتخابات آن مسیر صحیحی است که مردم می­توانند به وسیله‌ی آن و از آن مسیر، حاکمیّت ملّی را، مردم‌سالاری را، جمهوریّت را در کشور تأمین کنند. این، مسئله‌ی جمهوریّت. انتخابات می­تواند ولیّ‌فقیه در کشور انتخاب بکند و به وجود بیاورد، یعنی اسلامیّت را تأمین کند. انتخابات می­تواند نمایندگانی را در مجلس شورای اسلامی مستقر کند که طبق مقرّرات اسلامی و معارف اسلامی، برای مدیریّت کشور قوانین تدوین کنند. پس بنابراین، هم جمهوریّت و هم اسلامیّت، متّکی به انتخابات است. بنابراین، در نظام جمهوری اسلامی، انتخابات ضروری است. (بیانات در دیدار مردم «کرمان» و «خوزستان» – ۱۴۰۲/۱۰/۰۲)

انتخابات در کشور تحوّل ایجاد می­کند. بعضی‌ها اسم تحوّل را می‌آورند، اظهار طرف‌داری از تحوّل می­کنند، امّا عملاً آن چیزی که مقدّمه‌ی حتمی تحوّل است، مورد بی‌اعتنائی‌شان قرار می­گیرد؛ یعنی انتخابات. با انتخابات می­شود در کشور تحوّل ایجاد کرد. صاحبان دیدگاه‌های گوناگون سیاسی و اقتصادی و فرهنگی می­خواهند تحوّل ایجاد کنند به نفع دیدگاه سیاسی یا فرهنگی یا اقتصادی خودشان؛ خیلی خب، راهش چیست؟ راهش این است که با انتخابات ــ حالا چه انتخابات مجلس، چه انتخابات مجلس خبرگان، چه انتخابات ریاست جمهوری، چه انتخابات شوراها ــ کسانی را که با آن فکر سیاسی آن­ها و جهت‌گیری سیاسی یا اقتصادی یا فرهنگی آنها همراهند، سر کار بیاورند؛ این می­شود تحوّل. بنابراین، پایه‌ی تحوّل انتخابات است. (بیانات در دیدار مردم «کرمان» و «خوزستان» – ۱۴۰۲/۱۰/۰۲)

جناح­های سیاسی برای شرکت در انتخابات با هم مسابقه بگذارند؛ گرایش­های گوناگون سیاسی و اقتصادی، در انتخابات با هم مسابقه بگذارند؛ میدان باز باشد برای مسابقه‌ی جناح­های سیاسی و نگاه‌های سیاسی و نظرات سیاسی، همچنین اقتصادی، همچنین فرهنگی؛ این معنای رقابت است. رقابت یعنی جوان­هایی که می­خواهند وارد میدان انتخابات بشوند، با افراد سابقه‌دار و باتجربه مسابقه بگذارند؛ اینها تلاش کنند، آن­ها هم تلاش کنند. و یک مجلس خوب و قوی آن مجلسی است که هم از این جوان­ها داخلش باشند، هم از آن مجرّب­ها و باسابقه‌ها داخلش باشند. رقابت یعنی این؛ یکی از مهم‌ترین مسائل در باب انتخابات، این مسابقه گذاشتن است. رقابت یعنی همه بتوانند تبلیغات کنند، منتها تبلیغات درست. من درباره‌ی تبلیغات هم ان‌شاءالله اگر عمری بود، بعداً عرض خواهم کرد. تبلیغات بایستی همراه با اخلاق و دیانت باشد. تبلیغات غیر از تهمت زدن است، غیر از دروغ گفتن است، غیر از وعده‌ی خلاف دادن است. تبلیغات یعنی انسان نظرات خودش را برای مردم بیان کند؛ تبلیغات این است و باید ان‌شاءالله برای همه فراهم باشد. (بیانات در دیدار مردم «کرمان» و «خوزستان» – ۱۴۰۲/۱۰/۰۲)

مسئله‌ی انتخابات را به یاد داشته باشید. بعضی‌ها مردم را از انتخابات دلسرد می­کنند؛ این کار غلطی است، این اشتباه است، این به ضرر کشور است. به ضرر «کشور» است؛ به ضرر فلان شخص و فلان آدم نیست، به ضرر کشور است. بعضی‌ها برای اینکه مردم را از انتخابات دلسرد کنند، مدام مشکلات کشور را جلوی چشم می‌آورند. خب اگر مشکلات وجود دارد، راه حلّ مشکلات چیست؟ راه حلّ مشکلات انتخابات است. اتّفاقاً برای اینکه مشکلات برطرف بشود، بایستی در انتخابات شرکت کرد. (بیانات در دیدار مردم «کرمان» و «خوزستان» – ۱۴۰۲/۱۰/۰۲)

انتخابات در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی

اصل ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آورده است: “در جمهوری اسلامی ایران امورکشور باید به اتکاء آراء عمومی اداره شود، از راه انتخابات، انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر اینها، یا از راه همه پرسی در مواردی که در اصول دیگر این قانون معین می گردد.”

بر این اساس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاست‌های کلی «انتخابات» را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند. (رجوع به لینک)

در این سیاست ها، چهار محور امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت مورد تأکید قرار گرفته است تا هدف مشارکت و حضور آگاهانه مردم در انتخابات محقق شود. تمرکز بر مشارکت و رقابت به عنوان دو پایه اصلی نهاد انتخابات یکی از مهمترین ویژگی های این سندی سیاستی است.

جمعیت تحول و کارآمدی با توجه به قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری ، مجلس خبرگان رهبری ، مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر و روستا تلاش کرده است، ضمن تمرکز بر ظرفیت های این قوانین برای تحقق مردمسالاری دینی و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، آسیب های احتمالی این قوانین و مقررات ذیل آن ها در روند جلب مشارکت مردم را بررسی و متذکر شود.

انتخابات و روال های شبه قانونی معمول در سال های گذشته

علاوه بر قوانین و مقررات مختلف، رویه های شبه قانونی و معمول در دستگاه های مرتبط با انتخابات، از جمله عوامل موثر بر برگزاری انتخابات هستند که با جدیت مورد مداقه قرار گرفته اند. تعارض یا عدم تطابق بعضی از این رویه ها با اهداف انتخابات و سیاست های کلی، مشخص است و باید اراده لازم برای حذف یا اصلاح این رویه ها، ایجاد شود.

رفتارهای مجریان، ناظران، نامزدهای انتخابات، کنش‌گران و گروه های سیاسی در انتخابات

جهت‌گیری عمده در برگزاری انتخابات توجه به مسئله مشارکت حداکثری و انتخاب آگاهانه است که رشد مردم و پیروزی جامعه در انتخابات را به دنبال دارد. از آنجا که انتخابات در نظام مردم‌سالاری دینی، مهم‌ترین عملیات اداره جامعه و لحظه سرنوشت ساز تعیین تکلیف کشور است، آثار و نتایج رفتارهای انتخاباتی از طرف همه مسئولان و کنش‌گران باید با دقت تمام بررسی و آسیب شناسی شود.

این ایرادات عمدتا در آسیب به موضوع مشارکت حداکثری و رأی آگاهانه نمود پیدا می کند. تضعیف عقلانیت سیاسی و غلبه هیجانات و التهابات در انتخابات مانع از شناخت و ترغیب کننده تبعیت کورکورانه است. به این معنی که گروه ها و جریانات و افراد فعال در انتخابات به شکل و شیوه ای برنامه ریزی و اقدام می کنند که موجب خدشه به مشارکت آگاهانه و رقابت سالم است. به عنوان مثال شفاف نبودن تعهدنامه گروه های سیاسی و نیز موارد ضدمشارکتی همچون الزام افراد به کناره گیری در این تعهدنامه ها و نوع تبلیغات و تولید محتوا قابل ذکر است. این گروه ها با ایجاد نزاع به جای مسابقه و با معرفی جریان سیاسی متبوع خود به عنوان محور جریان حق که بر اساس آن، طرف های دیگر به عنوان جریان باطل و ضدانقلاب یا ضدمردم و آزادی معرفی می کنند مانع از رقابت سالم هستند. این احزاب، جبهه ها و ائتلاف های انتخاباتی بر اساس منافع خود ضمن مصادره و تحریف آشکار کلمه مقدس وحدت و اتحاد در معنای لیست و جبهه واحد حق حیات سیاسی دیگران را محدود می کنند و با به سکوت کشناندن بقیه کنشگران صحنه انتخابات با طرفندهای مختلف و الصاق برچسب عناوین نکوهیده، ضربات جبران ناپذیری به حرکت اصیل و زاینده انقلاب اسلامی وارد کرده اند. همچنین انتقاد دیگر جمعیت تحول و کارآمدی موضوع نحوه تعیین فهرست انتخاباتی نامزدهای مورد حمایت گروه های سیاسی بود که فاقد معنای واقعی بود. به این معنی که لیست های انتخاباتی این گروه ها، صرفا شامل افرادی می شد که احتمال رأی آوری بالایی داشتند و در ظاهر از گرایش های سیاسی یکسانی به شمار می رفتند. در واقع افراد عضو یک لیست سیاسی باید بتوانند سیاست مشترک و جهت گیری یکسانی را در صحنه قانونگذاری، سیاست گذاری و تصمیم گیری دنبال کنند. این در حالی بود که به وضوح این تعهد وجود نداشت و افراد عضو یک لیست بخاطر تفاوت های بسیار بعضا پس از انتخابات با یکدیگر تعارض پیدا می کردند و صرفا در انتخابات برای بردن با هدف به اشتراک گذاشتن سبد آرا به لیست واحد پناه برده بودند. این کاستی و سهل انگاری در مواجهه با مسئله عظیم و سرنوشت ساز انتخابات، نتایج تلخی به بار آورده است و یکی از دلایل کاهش مشارکت مردم را می توان به آن نسبت داد.

چرخش های گفتمانی و تغییرات صحنه سیاسی در کشور، منتهی به این شد که در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی، صف بندی های جدیدی شکل بگیرد و رفتارهایی که تا قبل از آن متصور نبود، رایج شود. مثلاً بسیاری از شخصیت های برجسته سیاسی، بدون این که خود را محدود به فهرست های سیاسی ائتلاف های سیاسی کنند، اقدام به معرفی نامزدهای مورد نظر خود به مردم کردند. تا پیش از این اگر کسی یا گروهی چنین جسارتی داشت که خارج از دایره اراده جریانات سیاسی نامزدهایی را به مردم معرفی می کرد به شدت محکوم و با عناوینی چون وحدت شکن، بازی خراب کن، سهم خواه و از این قبیل تخطئه می شد. اما ناگهان مردم دیدند که افراد قدیمی جریانات سیاسی برای خودشان لیست های انتخاباتی جداگانه دارند و هیچ اتفاق ناگواری هم برایشان نمی افتد. این موضوع نشان داد که جریانات سیاسی تاکتیک های سیاسی شان را با عناوین مقدس به مخاطبان قالب می کنند و الا هیچ وحدت مقدسی در انتخابات ندارند. وحدت برای آنها، صرفاً یک تاکتیک انتخاباتی است که گاهی خوب است و خیلی از اوقات هم بی معنی و مضر است. بسته به موقعیت جریانات سیاسی و گاهی روحیات و مزاج افراد موثر سیاسی، ممکن است وحدت انتخاباتی مطلوب باشد یا نباشد.

جمعیت تحول و کارآمدی همچنان که از قبل نیز اعلام کرده بود به هیچ عنوان چیزی به اسم جریان انقلاب (به این معنا که بقیه خارج از جریان انقلاب هستند) یا جریان مردمی(به این معنا که بقیه غیرمردمی هستند) و مستقل (به این معنا که بقیه به نحو مذمومی وابسته هستند) یا هر عنوان مشابه دیگری را در انتخابات به رسمیت نمی شناسد. جریان انقلابی و مردمی، توده مردم با همه تنوع و تکثر هستند که انتخابات را برگزار می کنند. هر فهرست و نامزدی در انتخابات، نماینده خود و افکار و برنامه های خودش است که وارد مسابقه انتخابات می شود و مردم هم براساس مصالح خود، انتخاب می کنند.

جمعیت تحول و کارآمدی بر اساس محورهای یاد شده تحلیلی از صحنه انتخابات به دست آورد و متکی بر آن اقدام به طراحی، برنامه ریزی و صورت بندی کنش عملیاتی خود در انتخابات شورای شهر شیراز کرد.

در این راستا شعار انتخاباتی جمعیت، «انتخابات؛ فرصت رشد» تعیین شد.

از جمله تصمیمات محوری و خطوط قرمز در برنامه اقدام جمعیت تحول و کارآمدی برای انتخابات، جلوگیری از تضعیف اصل محوری مشارکت حداکثری و رأی آگاهانه و تلاش برای تقویت دو پایه حیاتی نهاد انتخابات یعنی مشارکت و رقابت بوده است به گونه ای که شعار «انتخابات؛ فرصت رشد» محقق شود.

نقشه راه جمعیت در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی 

نقشه راه جمعیت در انتخابات مجلس شورای اسلامی شامل عناوین زیر بود:

گفتگو با جامعه و انتشار یادداشت ها و بیانیه های رسمی

جمعیت تحول و کارآمدی با انتشار 11 بیانیه که خطاب به مسئولین و دست اندرکاران انتخابات، فعالان فرهنگی و اجتماعی، جریانات و کنشگران سیاسی و عموم مردم صادر شده بود، ضمن تبیین دیدگاه های اصولی خود در خصوص اهمیت انتخابات در نظام مردمسالاری دینی و جایگاه مردم در شکل گیری و بالندگی نظام اسلامی، خواستار رعایت الزامات تحقق سیاست های کلی انتخابات و تقویت جایگاه نمایندگی مردم در نظام جمهوری اسلامی ایران شد. در این بیانیه ها (لینک بیانیه ها)، از مردم برای حضور آگاهانه و مشارکت تحول آفرین در انتخابات دعوت شد.

طراحی تعهدنامه، مدیریت تعارض منافع و شفافیت

فرم تعهدنامه نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی با عنوان «تعهد به مردم» که شامل تعهدات افراد در صورت انتخاب به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بود بر اساس منافع و مصالح عمومی مردم، مبتنی بر تجربیات گذشته طراحی و به صورت عمومی منتشر شد. (رجوع به لینک) در واقع جمعیت در این مقطع با ارزیابی شرایط گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ایران و مسائل و مشکلات ایجاد شده برای ایفای مسئولیت نمایندگی، تلاش کرد به صورت فعالانه و پیشگیرانه مانع از بروز تعارض منافع در نمایندگان مردم شود. در برابر این رویکرد، بسیاری از اوقات شاهد مچ گیری و برخورد با رفتارهای شبهه برانگیز و خلاف منافع عمومی نمایندگان توسط فعالان سیاسی و اجتماعی و رسانه ها هستیم.

تعیین شاخص های ارزیابی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط جمعیت تحول و کارآمدی

به منظور ملموس تر شدن نحوه ارزیابی نامزدها، شاخص هایی تدوین و به صورت عمومی منتشر شد. این شاخص ها در سه بخش پایه، ترجیحی و امتیازی تنظیم شدند. به دلیل اهمیت ویژه انتخابات مجلس شورای اسلامی و جایگاه بی بدیل این نهاد در تحقق مردم سالاری دینی و پیشبرد آرمان های بزرگ ملت ایران در انقلاب اسلامی و لزوم رعایت بالاترین حساسیت ها در معرفی و حمایت از نامزدها، قاعده گذاری جمعیت در این انتخابات به این ترتیب بود که نامزدها بدون هیچ مانعی، فرصت برابر و رایگان برای معرفی خود به مردم در قالب فرایند شایسته گزینی جمعیت تحول و کارآمدی داشته باشند؛ اما برای تعیین نامزد مورد حمایت جمعیت در انتخابات، صرفاً کسانی قابل بررسی هستند که در شاخص های پایه، وضعیت قابل قبول داشته باشند. شاخص های پایه بر اساس بیانات  و رهنمودهای امام راحل و رهبر معظم انقلاب در خصوص ویژگی های نمایندگان تعیین شده بود. این شاخص ها به گونه ای هستند که امکان صرفنظر کردن از آن ها وجود ندارد و هر مجموعه سیاسی مقید به انقلاب اسلامی، برای عمل به وظیفه باید بر این شاخص ها متوقف شود. بنابراین جمعیت تصمیم گرفت در شاخص های پایه مماشات نکند.

تعیین هیات ارزیابی

پنج نفر از طرف شورای مرکزی جمعیت برای گفتگو با نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی تعیین و فرایند گفتگو و ارزیابی نامزدها را بر عهده گرفتند. تلاش شد این افراد دارای فرصت و توان کافی برای برگزاری جلسات گفتگو و ارزیابی را داشته و تجربه، استقلال نظر و آشنایی لازم با دیدگاه های اساسی جمعیت به ویژه در حوزه انتخابات را داشته باشند.

فراخوان ثبت نام و دعوت از نامزدها برای حضور در فرایند شایسته گزینی

جمعیت با انتشار بیانیه‌ای از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی که تمایل دارند در فرایند شایسته گزینی جمعیت تحول و کارآمدی شرکت کنند دعوت کرد با ثبت نام و تکمیل مراحل وارد فرایند شوند. بیش از 70 نفر اقدام به ثبت نام کردند.

دعوت از افراد برای مصاحبه

نامزدها برای گفتگو و ضبط صوتی تصویری بدون حذف و سانسور دعوت به گفتگو با هیئت ارزیابی جمعیت تحول و کارآمدی شدند. این گفتگوها در دو مرحله صورت گرفت. پس از گفتگوهای مرحله اول، 12 نفر از این افراد در چهار گروه سه نفره به جلسات گفتگوی رو در رو دعوت شدند.

ضبط و تدوین و انتشار مصاحبه ها به صورت عمومی

کلیه گفتگوهای جمعیت با نامزدها به صورت ویدیوئی ضبط و به صورت عمومی بر بستر اینترنت منتشر شد. تعداد این فیلم ها 50 حلقه بود که روی کانال آپارات جمعیت تحول و کارامدی بارگذاری شد.

بررسی و اعلام نظر هیات ارزیابی

هیات ارزیابی پس از پایان گفتگوها ، بر اساس شاخص‌های اعلام شده و سیاست های جمعیت و اقتضائات انتخابات مجلس شورای اسلامی، اقدام به امتیازدهی به نامزدها کرد و نتایج بررسی های خود را به مجمع عمومی جمعیت اعلام کرد.

جلسه مجمع عمومی جمعیت برای تعیین نامزدهای مورد حمایت در انتخابات مجلس شورای اسلامی

مجمع عمومی جمعیت تحول و کارآمدی در یک جلسه به بررسی گزارش و پیشنهادات هیأت ارزیابی پرداخت و نهایتاً در انتخابات مجلس شورای اسلامی دور دوازدهم، جمعیت تحول و کارآمدی از یک نفر اعلام حمایت کرد.

انتشار بیانیه و معرفی نامزد منتخب جمعیت و دعوت از عموم جامعه برای حضور آگاهانه در انتخابات

پس از تعیین تکلیف نهایی، جمعیت تحول و کارآمدی با انتشار بیانیه‌ای، ضمن اعلام حمایت از نامزد مورد نظر خود و تشریح دلایل این موضوع، از مردم درخواست کرد که با تحقیق و بررسی از همه حق رای خود استفاده کرده به تعداد چهار نفر از نامزدهای اصلح مورد نظر خود رأی دهند.(لینک بیانیه)

تحلیل نتایج انتخابات و تبیین عملکرد جمعیت در انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی

پس از پایان دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی و اعلام نتایج، جمعیت تحول و کارآمدی در بیانیه ای ضمن تقدیر از عملکرد مردم، به تحلیل نتایج انتخابات و تبیین عملکرد خود در انتخابات پرداخت(لینک بیانیه)

برگزاری جلسات گفتگو با نامزدهای دور دوم انتخابات

با توجه به حضور چهار نفر از نامزدها در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، جمعیت تحول و کارآمدی، از همه این افراد برای گفتگوی عمومی با مردم و ضبط ویدیوئی دعوت کرد که در نتیجه دو نفر از نامزدها با حضور در جلسات گفتگو پاسخگوی مباحث و سؤالات عمومی مردم در برابر دوربین های جمعیت بودند. فیلم این گفتگوها بدون دخل و تصرف در کانال آپارات جمعیت تحول و کارآمدی منتشر شد.

جمعیت در پایان این گفتگوها، در بیانیه ای مجدداً از عموم مردم برای شرکت در انتخابات دعوت به عمل آورد.

🌱به کانال های 🇮🇷 جمعیت تحول و کارآمدی🇮🇷 بپیوندید◀️

https://zil.ink/tahavoliran

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا